|
|
mat van
der heijden
|
Bits 30-03-18
|
Een schilderij met twee stapels stenen tegen een felrode achtergrond, vormde een kort gesprek op mijn atelier met enkele van mijn cursisten, over enerzijds de schoonheid van de stenen zelf (de materie) en anderzijds de wijze waarop de stenen gestapeld waren (de vorm). Van materie naar vorm, volgde als vanzelf de vraag naar het waarom van de stapeling, het waarom van de noodzaak overal ter wereld, deze, zo opzichzelf staande elementen, te stapelen of in cirkels te leggen. Land-Art kunstenaar Richard Long kwam bovendrijven, maar door mijn hoofd spookten ook stapeltjes vruchten, in Luang Prabang (Laos) langs de weg op een sokkel met een mini-tempeltje, aangeboden om de goden goedgezind te blijven. De mens voelt blijkbaar wereldwijd de noodzaak niet enkel te observeren, te genieten (of verbazen) van zijn directe omgeving, maar wil ook ingrijpen. Om er vervolgens een betekenis aan te geven. En als we het al niet zelf doen, blijft het fascinerend te zien, ervaren en begrijpen waarom elders ter wereld dezelfde behoefte bestaat. Vorige week rondde ik mijn 48-luik "Wonderboy" af met het monteren van raamwerkjes aan de achterzijde van de afzonderlijke paneeltjes. Ruim tien maanden na aanvang van het werk (BITS 26-05-13) wordt alles netjes in 8 kistjes opgeborgen. Tien maanden schuiven en schilderen aan geometrische patronen in dunne lagen transparante olieverf. Tien maanden werk om mijn leven in getallen, structuren en letters te vangen. Stapelen. |
Wekelijks verschijnt een nieuwe BITS. Op de hoogte blijven? (svp je mailadres, o.v.v BITS) |
"Wonderboy" 2018 olie-katoen-board 252-524 cm |
|
(svp o.v.v. REACTIE BITS en je naam) |