Bits voorheen

mat van der heijden

Bits 20-04-18

Van Kahlil Joseph zag ik een adembenemende film in het Bonnefantenmuseum (maart 2018) getiteld "MAAD City", geïnspireerd op het doorbraakalbum "Good Kid m.A.A.d. City" van Kendrick Lamar. De projectie op twee reusachtige schermen gaf, behalve veel beweging ook nogal wat desoriëntatie. Toch bleef de film als één geheel op mijn netvlies hangen. Pas later kwam het shot van de aan zijn voeten opgehangen figuur aan een lantaarnpaal, keer op keer terug in mijn hoofd. Vaag herinner ik me ook nog een mensfiguur ondersteboven hangend aan de luifel van een gebouw. Flitsen.

Het was najaar in mijn ouderlijk huis waar tegen de avond een vleermuis zich aan het donker eikenhout plafond van de trappenhal had verschanst. Het beestje was tot op enkele centimeters te benaderen en zag er met zijn bruingrijs gevouwen vleugels en scherpe oortjes toch wat kwetsbaar uit. Maar gehangen aan het plafond, durfde geen van ons het schepseltje aan te pakken, laat staan uit de weg te ruimen.

De ideale winterslaap, stel ik me voor als een tijdelijke afsluiting van alle rumoer om me heen. Ik sluit mijn ogen, terwijl de wereld onder me door in alle hevigheid doordraait. Langzaam vervaagt het beeld, verdwijnt alle geluid.



Wekelijks verschijnt een nieuwe
BITS.
Op de hoogte blijven?

Mail me

(svp je mailadres, o.v.v BITS)
Van alle dingen blijft niets over

"Van alle dingen blijft niets over"
2018
potlood-aquarel-papier
32,5-25 cm



Reacties
(svp o.v.v. REACTIE BITS en je naam)
Back to Bits