Van
Kahlil Joseph zag ik een adembenemende film in het Bonnefantenmuseum
(maart 2018) getiteld "MAAD City", geïnspireerd op het doorbraakalbum
"Good Kid m.A.A.d. City" van Kendrick Lamar. De projectie op twee
reusachtige schermen gaf, behalve veel beweging ook nogal wat
desoriëntatie. Toch bleef de film als één geheel op mijn netvlies
hangen. Pas later kwam het shot van de aan zijn voeten opgehangen
figuur aan een lantaarnpaal, keer op keer terug in mijn hoofd. Vaag
herinner ik me ook nog een mensfiguur ondersteboven hangend aan de
luifel van een gebouw. Flitsen.
Het was najaar in mijn ouderlijk huis waar tegen de avond een vleermuis
zich aan het donker eikenhout plafond van de trappenhal had verschanst.
Het beestje was tot op enkele centimeters te benaderen en zag er met
zijn bruingrijs gevouwen vleugels en scherpe oortjes toch wat kwetsbaar
uit. Maar gehangen aan het plafond, durfde geen van ons het schepseltje
aan te pakken, laat staan uit de weg te ruimen.
De ideale winterslaap, stel ik me voor als een tijdelijke afsluiting van alle rumoer
om me heen. Ik sluit mijn ogen, terwijl de wereld onder me door in alle
hevigheid doordraait. Langzaam vervaagt het beeld, verdwijnt alle
geluid.
|
Wekelijks verschijnt een nieuwe
BITS.
Op de hoogte blijven?
(svp je mailadres, o.v.v BITS)
|