Zo meteen, na mijn koffiepauze rond 15.00 uur, ruim ik mijn spullen op
en ga een heerlijk rondje fietsen langs het kanaal van Nederweert tot
Wessem om daar de Maasbrug naar Maasbracht te nemen en via Linne, de
fietsbrug en de Maasroute naar Kessel, weer huiswaarts te keren.
Prachtig zonnetje en niet teveel wind. Rustig beginnen.
Want hoezeer ik ook probeer mijn ritjes te doseren; binnen de kortste
keren zit ik zo lekker in mijn ritme, dat tijd en snelheid belangrijker
worden dan het zomerse landschap. Zo gaat dat nu eenmaal. Als ik
thuiskom, kan ik meteen zien in hoeverre mijn tocht kan concurreren
met mijn eerdere ritten. Afstand en tijd staan nooit op zich; ze worden
pas bepalend ten opzichte van eerdere metingen.
Vanaf de lagere school wordt er concreet en inzichtelijk verschil
gemaakt in het menselijk presteren. Ik heb me altijd afgevraagd hoe het
zou zijn om zelf die test, dat proefwerk of examen te mogen
samenstellen. De meest eenvoudige manier is gebruik te maken van
eerdere proeven en resultaten. Maar je zou je eigenlijk moeten afvragen
wat de ondervraagde zou moeten beheersen. Dan is een schriftelijke test
bijvoorbeeld lang niet altijd de beste oplossing. En in hoeverre
stimuleer je de kandidaten om zelfstandig oplossingen te bedenken, in
plaats van de "oplossingen" langs een meetlat van uitkomsten en
protocollen te leggen?
Hoe hard ik ga fietsen, bepaal ik zelf. Wat het waard is ook.
|
Wekelijks verschijnt een nieuwe
BITS.
Op de hoogte blijven?
(svp je mailadres, o.v.v BITS)
|