|
|
mat
van der heijden
|
Bits
04-10-19
|
Naar aanleiding van de, op 90-jarige leeftijd overleden typograaf, grafisch vormgever Wim Crouwel, zond de NPO een documentaire (van Lex Reitsma) uit waarin “het stramien” als een rode draad door zijn leven bleek te lopen. Een oud collega herinnerde zijn perfect vierkante sneetjes brood, belegen met exact afgesneden vierkante plakjes kaas, welke tijdens de pauzes verorbert werden. “Ik heb de neiging alles in mijn huis en op mijn bureau volkomen recht te leggen”, gaf Crouwel zelf de interviewer mee. Maar er was ook twijfel, er was eigenlijk continu de vraag wanneer het stramien een esthetisch gegeven zou worden waarbinnen alle spanning weg zou vloeien. Balanceren, wat kan nog net wel of net niet. Zo maakte hij een eigen alfabet, geheel geënt op de enen en nullen uit de computer-programmeer-taal uit de jaren zeventig. De schoonheid van de letter stond continu in gevecht met zijn betekenis, met zijn dragende rol. Maar hoewel zijn schrift moeizaam leest, ga ik persoonlijk vol voor het fantastisch vormgegeven alfabet, welke het “letterzijn” volledig overstijgt en tot een iconische beeldtaal is uitgegroeid. Bij twijfel moet je de vraag soms gewoon achterwege laten. New Alphabet - Wim Crouwel |
Wekelijks verschijnt een nieuwe BITS. Op de hoogte blijven? (svp je mailadres, o.v.v BITS) |
ZUIDERLUCHT onafhankelijk maandblad voor Kunst en Cultuur in Zuid-Nederland en Vlaanderen publiceert elke maand een recente BITS |
|
"Ga toch fietsen" 2019 potlood-papier 32,5-25 cm |
|
(svp o.v.v. REACTIE BITS en je naam) |