Bits voorheen

mat van der heijden

Bits 02-12-16

Bladerend in "De wereldgeschiedenis van de Kunst" van H.W. Janson, stuitte ik per toeval op een detail van een muurschildering in een voorname tempelkamer van Çatal Hüyük (Turkije), 7000 jaar v.Chr. Er wordt een jager of danser afgebeeld, maar het beeld dat ik onmiddellijk zie is de "strik" om zijn middel, bestaande uit zwarte bolletjes tegen een licht grijsblauwe achtergrond. En daarmee komt meteen het werk van Rene Daniëls in me op. Daniëls die in de jaren tachtig een prachtige serie schilderijen van in de ruimte zwevende kamers op doek schilderde, die in mijn hoofd zijn blijven hangen als grote kleurrijke strikken.

Zo zit mijn hoofd natuurlijk boordevol beelden die an sich helemaal niets met elkaar te maken hebben, maar door hun uiterlijk toch met elkaar gecombineerd worden. Ook inhoudelijk zullen de overeenkomsten te verwaarlozen zijn. Sterker nog; de "strikken" van Daniëls, zijn helemaal geen strikken!

De betekenis die ik aan beelden geef, staat vaak ver van de bedoelingen van de maker ervan. Dat zal zeker ook voor al het werk gelden dat ik zelf maak. Daarmee is het natuurlijk niet meteen onjuist of gedateerd; veel meer wint het aan betekenis door de hernieuwde interpretatie van zowel de kijker als de schepper. Het "linken" speelt daarbij een cruciale rol en daarmee ook het toeval. Dat maakt het juist mogelijk dezelfde dingen steeds opnieuw te zien, maar dan anders.

Of het klopt, doet niet ter zake.



Wekelijks verschijnt een nieuwe
BITS.
Op de hoogte blijven?

Mail me

(svp je mailadres, o.v.v BITS)
Voor me

"Voor me"
2016
potlood-aquarel-papier
32,5-25 cm



Reacties
(svp o.v.v. REACTIE BITS en je naam)
Back to Bits