|
|
mat
van der heijden
|
Bits
10-05-19
|
"Werk ohne Autor". Hoewel Gerhard Richter zich er persoonlijk na de totstandkoming van de film meteen geheel van distantieert, blijft het tijdsbeeld, de Duitse historie van 1937 tot rond de jaren zeventig en natuurlijk zijn eerste, vaag geschilderde portrettenserie onherroepelijk op mijn netvlies hangen. Noem me zes getallen. We schrijven 1993 als ik samen met mijn partner wordt uitgenodigd door Eva en Rutger van Galerie Espace uit Amsterdam voor een etentje na mijn eerste solo-expositie aan de Keizersgracht. Ook schrijver en schilder Henk van Woerden schuift daarbij aan. Nooit van gehoord, nooit eerder gezien. Na zijn eerste kennismaking met mijn werk vraagt hij: “En Mat, wie is jouw grote voorbeeld, jouw inspiratie?”. Oef, heb ik niet, nooit gehad, nu nog niet eigenlijk. Maar net terug van de wereld-expo in Kassel, flap ik eruit; “Richter, Gerhard Richter”. We zagen zijn portretten, maar ook zijn kleurpaletten en eerste puur abstract-expressionistische panelen. Onder de indruk van zijn beeldende en conceptionele werkwijze, raakte ik overtuigd van een schildersleven als één groot project waarin je je als mens, maar ook als beeldmaker steeds opnieuw laat uitdagen, blijft ontwikkelen. Nog steeds. Hogelijk verbaasd keek Henk van Woerden me aan en zei: “Jaja…...” |
Wekelijks verschijnt een nieuwe BITS. Op de hoogte blijven? (svp je mailadres, o.v.v BITS) |
ZUIDERLUCHT onafhankelijk maandblad voor Kunst en Cultuur in Zuid-Nederland en Vlaanderen publiceert elke maand een recente BITS |
|
"Zonder Titel" 1993 potlood-papier 18,5-24 cm |
|
(svp o.v.v. REACTIE BITS en je naam) |