Bits voorheen

mat van der heijden

Bits 10-05-19

"Werk ohne Autor". Hoewel Gerhard Richter zich er persoonlijk na de totstandkoming van de film meteen geheel van distantieert, blijft het tijdsbeeld, de Duitse historie van 1937 tot rond de jaren zeventig en natuurlijk zijn eerste, vaag geschilderde portrettenserie onherroepelijk op mijn netvlies hangen. Noem me zes getallen.

We schrijven 1993 als ik samen met mijn partner wordt uitgenodigd door Eva en Rutger van Galerie Espace uit Amsterdam voor een etentje na mijn eerste solo-expositie aan de Keizersgracht. Ook schrijver en schilder Henk van Woerden schuift daarbij aan. Nooit van gehoord, nooit eerder gezien.
Na zijn eerste kennismaking met mijn werk vraagt hij: “En Mat, wie is jouw grote voorbeeld, jouw inspiratie?”. Oef, heb ik niet, nooit gehad, nu nog niet eigenlijk. Maar net terug van de wereld-expo in Kassel, flap ik eruit; “Richter, Gerhard Richter”. We zagen zijn portretten, maar ook zijn kleurpaletten en eerste puur abstract-expressionistische panelen. Onder de indruk van zijn beeldende en conceptionele werkwijze, raakte ik overtuigd van een schildersleven als één groot project waarin je je als mens, maar ook als beeldmaker steeds opnieuw laat uitdagen, blijft ontwikkelen. Nog steeds.

Hogelijk verbaasd keek Henk van Woerden me aan en zei: “Jaja…...”


Wekelijks verschijnt een nieuwe
BITS.
Op de hoogte blijven?

Mail me

(svp je mailadres, o.v.v BITS)
tekening op papier





ZUIDERLUCHT

onafhankelijk maandblad voor
Kunst en Cultuur in
Zuid-Nederland en Vlaanderen
publiceert elke maand
een recente BITS

"Zonder Titel"
1993
potlood-papier
18,5-24 cm


Reacties
(svp o.v.v. REACTIE BITS en je naam)
Back to Bits