Bits voorheen

mat van der heijden

Bits 03-01-20

Nogal wat (conceptuele) kunst blijft hangen in het concept, het idee, de theorie. Enkele weken geleden zag ik de Zweedse film “The Square”, waarin dit gegeven op potsierlijke wijze op de hak genomen wordt. Sinds kunstenaars zelf zijn gaan bepalen waar het om gaat, (al meer dan een eeuw geleden) welk proces te volgen en de beeldende gevolgen op alle mogelijke manieren ten toon te spreiden, is de kloof met de kijker alleen maar gegroeid.

Het valt niet mee de gedachtespinsels van al die beeldende fantasten te volgen, laat staan te begrijpen. Toch blijft dat het proberen waard. Zonder die eigenzinnige, persoonlijke kijk en ontwikkeling verzandt de kunstenaar en zijn werk in een grijze massa. Zonder aandacht en moeite verzandt de kijker in een alles vermalende commerciële pulp.

Gelukkig is daar Dan Walsh. Gedrukt, maar dan geschilderd. Een fantastisch, klein overzicht van recente werken op katoen, getiteld “Pressing Matter”. Alles wat ik zie is van een verpletterende eenvoud. Vorm, kleur, afmeting etc., alles gereduceerd tot het meest minimale. Maar de wijze waarop het is geschilderd, waarop Walsh speelt met kleine nuances, zijn transparante verfbehandeling, de van dichtbij duidelijk zichtbare penseelstreken en de prachtige opstelling in de grote zaal van het museum, maakt alle theorie in één klap totaal overbodig.

Ga zitten en laat je meenemen in een zinderende show van deze schilderende drukker.

Dan Walsh “Pressing Matter”
Tot 12 januari 2020
Bonnefantenmuseum, Maastricht



Wekelijks verschijnt een nieuwe
BITS.
Op de hoogte blijven?

Mail me

(svp je mailadres, o.v.v BITS)
Bonnefantenmuseum Maastricht





ZUIDERLUCHT

onafhankelijk maandblad voor
Kunst en Cultuur in
Zuid-Nederland en Vlaanderen
publiceert elke maand
een recente BITS

Dan Walsh
Bonnefantenmuseum
Maastricht



Reacties
(svp o.v.v. REACTIE BITS en je naam)
Back to Bits