Bits voorheen

mat van der heijden

Bits 22-07-16

Eind jaren tachtig van de vorige eeuw bezocht ik als beginnend kunstenaar het Stedelijk Museum in Amsterdam vanwege een grote tentoonstelling aangaande "Die Neue Wilden". Als reactie op het ingetogen minimalisme en conceptualisme smeten jonge Duitse en Italiaanse schilders als Markus Lüpertz, Walter Dahn en Enzo Cucchi met wild figuratieve, expressieve gebaren de verf op veelal groot formaat doek. Daarbij werden politieke statements naar hartelust afgewisseld met klassieke portretten, stillevens en landschappen.

"Mülheimer-Freiheit", de bevrijding knalde letterlijk van het canvas. Wat een verschil met mijn opleiding aan de academie in Maastricht, waar techniek en beheersing de boventoon voerde. De toon was gezet, mijn keuze gemaakt.

Van al mijn "helden" echter, zijn weinig beelden blijven hangen. Ja, Bazelitz die alles ondersteboven schilderde, of Lüpertz met zijn sterk aan Wereldoorlog II reflecterende, gigantisch uitvergrote "helm-schilderijen", ben ik niet vergeten, maar ik moet toch even graven.

Wat ik me echter nog steeds als de dag van gisteren voor de geest kan halen, is mijn eenzame moment met Matisse in een aparte zaal naast het schildersgeweld. Eén zaal met één werk. En een bankje. Het is natuurlijk onzin, maar in mijn beleving heb ik wel een uur alleen op het bankje in dat zaaltje gezeten. Geknipte vormen uit gekleurd papier, gewoon op doek geplakt. Het meest waanzinnig mooie schilderij (want dat is het natuurlijk) dat ik tot dan toe in mijn leven had gezien. En zo simpel.

Thuis gekomen heb ik de afbeelding meteen in de Bieb opgezocht en zag ook toen pas de titel met de verwijzing naar de parkiet en de zeemeermin; had ik totaal over het hoofd gezien!
In Maastricht leerde ik dat schilderen kijken is.
Kijken is mooi, maar het gaat natuurlijk om het beleven. Matisse zie ik inmiddels met mijn ogen dicht.





Wekelijks verschijnt een nieuwe
BITS.
Op de hoogte blijven?

Mail me

(svp je mailadres, o.v.v BITS)
La perruche et la sirene


Henri Matisse
"La perruche et la sirčne"
1952-1953
Gouache, collage op papier op linnen
337 - 768,5 cm
Collectie Stedelijk Museum Amsterdam



Reacties
(svp o.v.v. REACTIE BITS en je naam)
Back to Bits