|
|
mat
van der heijden
|
Bits
15-05-20
|
Met alle onzekerheden in mijn achterhoofd, word ik niet vrolijk van de dagelijkse berichten in de media omtrent de toekomst van het culturele veld. Waar in mijn buurprovincie straks alles onder de noemer “vrije tijd” zal doorgaan, vrees ik voor nog meer landelijke kaalslag als later de potjes verdeeld gaan worden. Daarentegen heeft het betoog van Maarten Doorman (ZL-Extra-Tijd#11) zich gelukkig ook in mijn brein genesteld. Met name het stukje waarin hij de Franse filosoof Roland Barthes citeert: “De geboorte van de lezer moet worden betaald met de dood van de schrijver”. Wanneer krijgt literatuur of kunst betekenis? Zelf zegt Doorman het als volgt: “Kunst is altijd ambigu: je leest niet wat je leest want er staat niet wat er staat”. Heerlijke zin toch, daarom nog een keer: “Je leest niet wat je leest want er staat niet wat er staat”. Het is 2005, een periode waarin de opzet van mijn doeken bestaat uit het laten lopen van water en verf op katoen. Het schilderen van vorm en kleur, als ook het tellen en plaatsen van teksten en tekens is een directe reactie op wat ik zie en ervaar in mijn hoofd. En sommige dingen, zie alleen ik. Gelukkig. |
Wekelijks verschijnt een nieuwe BITS. Op de hoogte blijven? (svp je mailadres, o.v.v BITS) |
ZUIDERLUCHT onafhankelijk maandblad voor Kunst en Cultuur in Zuid-Nederland en Vlaanderen publiceert elke maand een recente BITS |
|
"Wat er staat is wat er staat is wat er staat" 2005 olie-acryl-katoen 200-240 cm |
|
(svp o.v.v. REACTIE BITS en je naam) |