Bits voorheen

mat van der heijden

Bits 07-07-17

Het is 1984 als ik in mijn tweede academie-jaar in Maastricht sta te kijken naar een maquette van Maria, een klasgenoot.

Zelf heb ik met wat houten blokjes een strak gecomponeerd geheel op een glooiende plaat geplaatst. Kijken naar de omgeving, de natuur, de textuur van het materiaal, de verhoudingen en natuurlijk de vraagstelling van de docent.

Alles lijkt op elkaar.

Zo niet het werkstuk van Maria; midden op haar plateau staat een enorm uitvergrote boterham. Een witte snee, bezaaid met chocolade hagelslag. Het voldoet totaal niet aan de tot dan toe opgedane kennis aangaande monumentale vormgeving. Laat staan aan de opdracht van de docent. Hij breekt het bouwsel dan ook compleet af.

Maar toch; daar staat wat. Veel later realiseer ik me de autonome schoonheid van iets dat ergens niet op zijn plaats is en daarmee juist stijgt in eigenwaarde. Maria's uitvoering had weliswaar met "toegepaste kunst" niets van doen, maar stak als zelfstandig beeld ver boven de rest uit.

Het exacte beeld ben ik vergeten, maar het gevoel "alles mag" draag ik nu nog in mijn hart.

Zondag 9 juli aanstaande opent "Sshh, don't tell anyone how good it is here", bij Galerie Ramakers te Den Haag.
Daarin o.a. onderstaand werk "Niks te zien". Nadere info vind je in Agenda
Welkom!



Wekelijks verschijnt een nieuwe
BITS.
Op de hoogte blijven?

Mail me

(svp je mailadres, o.v.v BITS)
Niks te zien

"Niks te zien"
2014
32,5-25 cm
potlood-papier



Reacties
(svp o.v.v. REACTIE BITS en je naam)
Back to Bits