![]() |
09-05-25 |
|
Afgelopen week stond ik 2 ochtenden voor een groepje leerlingen van de middelbare school, werkende aan een project waarbij ik het beeldend gedeelte begeleid. Thema “Andersom”. Opvallend hoe 14/15 jarige kinderen in no time het thema hebben uitgerold en hun weken tot de zomervakantie geheel gepland al hebben vorm gegeven. Op papier dan. Ik zag onlangs een filmpje van de kleindochter van een bekende waarbij het kind (5 jaar schat ik) een tekening liet ontstaan terwijl ze bezig was om naderhand allerhande (nieuwe) betekenissen toe te kennen, die ze ter plekke verzon. Het is belangrijk te leren plannen, een agenda te gebruiken, doelen te stellen. Maar minstens zo belangrijk is het ruimte te laten, te fantaseren en verschillende zienswijzen door of langs elkaar te laten lopen. Te proeven van de parallelle werkelijkheden waarin mensen en culturen bestaan. Wie echt weet hoe het zit, mag het zeggen. |
||
![]() |
||
|
||
REACTIE | ![]() |